"In a world of magnets and miracles..."

Internet nema sluha za tišinu

Počela je predizborna tišina. Relativno.

Prema Zakonu o izboru narodnih poslanika, 48 sati pred izbore je zabranjena izborna propaganda. Ipak, 3 500 000 korisnika Fejsbuka i nekoliko stotina hiljada tviteraša/ica, može da se uveri da ovo ne važi na internetu.




Mini monitoring zvaničnih naloga tek nekih od partija na ovim društvenim mrežama pokazuje da internet nema sluha za tišinu:









Zakon ili cenzura, pitanje je sad


Međutim, postavlja se pitanje tumačenja zakona i procene da li predviđena izborna tišina obuhvata internet ili zapravo i ne.




Tek jednim pasusom Zakon se dotiče ove teme i po svemu sudeći prostora za različite interpretacije ima:




Iako internet decidirano nije naveden u ovom pasusu, da li se podrazumeva da je i internet sredstvo javnog informisanja odnosno, još konkretnije, da li zvanični nalozi stranaka na društvenim mrežama koje učestvuju na izborima mogu da se tretiraju kao sredstvo javnog informisanja? Hm.

Dragan Karadžić iz RRA je u razgovoru za B92 rekao - "Što se tiče novih medija, to je polje u kom možemo očekivati da stranke nekim prikirvenim metodima tokom predizborne tišine dodatno ubeđuju birače da za njih glasaju". Da li je time implicitno nagovestio, rečima "prekrivene metode" da i internet potpada pod ovaj zakon? Isti čovek je, citiran u tekstu na sajtu RTS-a u odgovoru na pitanje može li se internet ućutkati, rekao "da nema efikasnih rešenja. Prema njegovim rečima, to bi se smatralo neverovatnim oblikom cenzure i bili bi proglašavani za Severenu Koreju".

Drugi čovek iz RRA Dejan Đurđević, rekao je pak - "za kontrolu medijskog poštovanja zakona nadležna je RRA, a moguće su i prekršajne prijave tužilaštvu. Tišina se odnosi i na internet kao sredstvo informisanja".


Zdravorazumski gledano

....internet ne trpi tišinu.

Kako god da tumačimo Zakon, ipak:

- nalozi stranaka su zrno peska u dijalogu o izborima na društvenim mrežama,

- buzz građana/ki (i botova) je daleko glasniji,

- na društvenim mrežama korisnik/ca bira sadržaj koji konzumira za razliku od tradicionalnih medija (sem ako ne računamo plaćene oglase na FB..).


I u krajnjoj liniji, o kakvoj to tišini pričamo na internetu ako se Zakon ne primenjuje ni na tradicionalne medije....


Jer, predizborna tišina


.... a sa bilborda nastavljaju da se osmehuju "vesnici promena i reformi"?





Sve u svemu, koja je uopšte verovatnoća da će predizborni internet aktivizam stranaka promeniti/kreirati mišljenje glasača 48 sati pred izbore? Moje neće.


Za one koje zanima digitalno mišljenje javnog mnjenja, mogu pratiti #Digitalniglas, projekat Medija centra Beograd, gde će tim stručnjaka za nove medije prikupljati javno dostupne informacije i izjave korisnika na društvenim mrežama, blogovima, forumima i onlajn medijskim portalima, te na osnovu tih podataka objavljivati analize i izveštaje o javnom mnjenju, dešavanjima, kao i mogućim neregularnostima.


Što se mene tiče, ja ću se u nedelju relaksirati uz Najluđu izbornu noć.

No comments:

Post a Comment