"In a world of magnets and miracles..."

Šta se devojčicama poručuje kroz junakinje Diznijevih crtaća?


Mnogi/e  od nas odrasli/e su na Diznijevim crtaćima, od kojih su većina adaptirane klasične bajke poznate širom planete. I iz njih smo učili/e.

U ovom kontekstu već se govorilo o uticaju zabluda i fatalističkih shvatanja ljubavi, kao i o instituciji “živeli su srećno do kraja života” (a ni pomena o pranju sudova, kreditima, preljubama i drugim raznovrsnostima bračne zajednice..), što konsekventno dovodi do implementiranja uverenja koja mogu toksično uticati in a naš sopstveni život.

Međutim, kada je reč o ovim popularnim bajkama, gde su neke u Diznijevoj interpretaciji prilagođene da imaju srećan kraj (čitaj brak) iako to nije bila prevashodna autorova namera (kao na primer Mala sirena) ili gde rekonstruišu istoriju (na primer Pokahontas), usvajali smo i potvrđivali i rodne uloge.


Šta se devojčicama poručuje kroz junakinje Diznijevih crtaća?


Budi lepa, tiha, smerna, vredna, nežna, poslušna, neguj, poštuj, nemaj grešne misli, spasi, budi stidljiva. Sve one koje su agresivne, direktivne, autoritarne i liderski raspoložene su ustvari veštice i negativni likovi. I naravno ružne su, pošto je zlo jelte uvek ružno?

Koji su glavni kvaliteti muških likova koji dovode do glavne “premije”?


Prinčevi.... mnogi čak i nemaju ime, već ih nazivamo samo Princ. Treba se prilagoditi njegovom svetu i uspeh je kad postanemo deo njega. Ovom setu prinčeva treba dodati i Petra Pana, koji je malo drugačije koncipiran lik, ali i dalje u okviru konvencionalnih stereotipa o muškarcima koji se potkrepljuju  - odbija da odraste u prvom planu ono što je glavna asocijacija, ali u drugom i simbol svojevrsnog ničijeg zavodnika kojim su svi ženski likovi fascinirani (Vendi, Zvončica, sirene, Indijanka Tiger Lily).

Nesumnjivo je da, između ostalog, i ovakvi sadržaji kojima smo od detinjstva izloženi, iako možda ne sa primarnom namerom, ali ipak, šalju poruke i uče nas vrednostima, dostignućima i načinima ponašanja koji se tiču i rodnih uloga i kasnijih  muško-ženskih odnosa u kojima učestvujemo.

Deca danas svakako imaju širi dijapazon i bajki i crtanih filmova i drugih sadržaja koji će uticati na oblikovanje njihovih shvatanja života. Neki od njih su možda bolji a možda i gori u odnosu na Diznijeve crtaće, koje svi toliko volimo. Ono što je izvesno je da kao što mediji kreiraju javno mnjenje, tako i sadržaji usmereni ka deci utiču na kreiranje mišljenja, te u ovom slučaju mišljenja o polu i rodnim ulogama, te znajući to možemo imati izbor, ukoliko smo u stanju da izađemo iz sopstvenog shvatanja srećnog kraja koji zavisi od postojanja Princa koga smo zaslužile: time što smo najlepše (Snežana), time što smo u stanju da se odreknemo svog sveta (Mala Sirena) ili svojom skromnošću i vrednoćom (Pepeljuga).



(c) Primenjena Psihologija

No comments:

Post a Comment